Casestudy

Bon’Ap is helemaal mee met het sorteren van afval

 

Bon’Ap is een maaltijdwinkel die deel uitmaakt van de groep Meat&More. Naast vers vlees, bieden ze bereide maaltijden, handig verpakte diepvriesartikelen en verschillende snelle lunch oplossingen. In Vlaanderen, waar ze een veertigtal locaties hebben, zijn er lunchcorners en terrassen waar mensen ook ter plaatse iets kunnen eten. 

De filialen zijn sinds kort helemaal mee wat het sorteren van afval betreft. Een beetje uitleg... 

 

Out-of-home-afval en bewustmaking van de consument 

Bij Bon’Ap zijn er twee verschillende zones waarin doeltreffend gesorteerd kan worden, die in samenwerking met de teams van Fost Plus na hun aanbevelingen zijn ingericht. 

Enerzijds wordt het afval in de keuken voortaan selectief gesorteerd nadat de ‘traiteur’-maaltijden bereid zijn. Het PMD wordt apart ingezameld, zodat het vervolgens gerecycleerd kan worden. 

Anderzijds heeft de keten in de winkel een bewustmakingscampagne opgezet voor consumenten om hen tot sorteren aan te zetten. In de winkels, de lunchcorners en op de terrassen werd alles zo geïnstalleerd zodat het voor mensen die ter plaatse iets eten of gerechten mee naar huis nemen gemakkelijker is om hun afval te sorteren en het PMD te scheiden van het restafval. De verpakkingen (saladekommetjes enz.) werden overigens aangepast om beter aan de sorteerregels te voldoen. 

In de twee zones werden er stickers en bewustmakingsaffiches aangebracht om te garanderen dat er goed gesorteerd wordt en iedereen, zowel de medewerkers als de consumenten, te betrekken. 

 

Een te volgen voorbeeld 

De nodige infrastructuur werd geïnstalleerd – of dat zal binnenkort gebeuren – om succesvol te sorteren. 

Kortom: Bon’Ap heeft mooie inspanningen geleverd om hun sorteergewoontes te veranderen zodat hun consumenten ervan kunnen profiteren. Een mooi voorbeeld dat de horeca kan volgen.